واقعیت های هیجانی متفاوت در رابطه چیست؟ اینکه دو فردی که وارد رابطه می‌شوند دقیقا عین هم باشند تا بتوانند با هم کنار بیایند و یک رابطه ایده‌آل بسازند تقریبا غیر ممکن است.

واقعیت های هیجانی متفاوت در رابطه

چگونه رابطه هیجانی خوب داشته باشیم

اینکه دو فردی که وارد رابطه می‌شوند دقیقا عین هم باشند تا بتوانند با هم کنار بیایند و یک رابطه ایده‌آل بسازند تقریبا غیر ممکن است. در بهترین حالت ممکن است آن دو فرد در برخی موارد اشتراک داشته باشند و در بیشتر موارد احتمالا اختلاف خواهند داشت.

این اختلاف نظر می‌تواند در زمینه‌های گوناگون باشد ازجمله؛ موسیقی، فیلم، تفریح، کتاب، غذا و … . مثلا یک زوجی که برای دیدن فیلم به سینما می‌روند، بعد از خارج شدن از سینما ممکن است نظرات کاملا متفاوتی در مورد فیلم داشته باشند، یکی فیلم را کاملا خوب ارزیابی می‌کند و دیگری خسته‌کننده.

اگر آن زوج کمی بیشتر پیش بروند حتی ممکن است نهایتا چنین اختلاف نظری به یک جر و بحثِ حسابی ختم شود. این اختلاف نظر در مسائل بنیادی‌تری نیز می‌تواند بروز پیدا کند، مثلا؛ فرزندپروری، خرج کردن پول و حتی سکس.

این اختلاف نظر اما شاید طبیعی باشد، مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که یکی از زوجین اصرار دارد که طرز تفکر او درست است و دیگری “قطعا” اشتباه می‌کند؛ «حتما یه مشکلی داری که اینطوری فکر میکنی، یا چرا به مسائل اونطوری که من واکنش نشون میدم، واکنش نشون نمیدی؟!».

هیچ یک از افراد تجربه زیسته دقیقا مشابهی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که افراد موضوعات مختلف را به صورت متفاوتی تفسیر کنند که لزوما هیچ‌کدام غلط یا درست نیست. ممکن است یک اتفاق یکی را شدیدا ناراحت کند ولی دیگری را نه؛ ممکن است یک فیلم یکی را شدیدا سرگرم کند ولی حوصله دیگری را سر ببرد. در حقیقت ما در سایه واقعیتِ هیجانی خود اتفاقات را تعبیر و تفسیر می‌کنیم.

در بسیاری از موارد افراد چنین واقعیتی را نادیده می‌گیرند و با تفکر ساده و دمِ دستی «تو اشتباه میکنی چون مثل من فکر نمیکنی؛ تو بدی من خوبم»، سر و تهِ قضیه را هم می‌آورند.

چند نکته که باید در نظر داشته باشیم:
۱. بپذیریم که هر کسی از دیدِ خود دنیا را می‌نگرد که لزوما اشتباه نیست.
۲. واقعیت‌های هیجانی خود و پارتنرتان را شناسایی کنید.
۳. به صورت فعالانه به حرف و نظر پارتنرتان گوش دهید (هر چند مخالف نظر شما باشد).
۴. از پروسه حل مسئله استفاده کنید یعنی اینکه “ما الان به مشکل خوردیم” نه اینکه “تو مشکل داری”.
۵. و نهایتا اینکه باهم در مورد مسائل و مشکلات حرف بزنید و تعامل کنید.

نظر دهید :

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید